Historie

De start: abonnementenwerving
Christal is in het begin van de jaren ’90 gestart als telemarketing afdeling van het Nederlands Dagblad. Naast de krant zelf waren de Evangelische Omroep, met abonneewerving voor bijvoorbeeld Visie en Eva, en het Nederlands BijbelGenootschap, in die periode belangrijke klanten. Sinds 1998 opereert Christal als zelfstandige onderneming.

Groei en focus
Het principe dat medewerkers bellen voor klanten waar ze zelf achter staan, bleek succesvol. Ook andere goede doelen en christelijke organisatie wilden onze kwaliteit inschakelen voor het benutten van hun eigen doelstellingen. Op die manier groeide het aantal klanten jaar na jaar, van 1 naar de bijna 170 die het er nu zijn. Tijdens die ontwikkeling hebben wij onze focus steeds meer gelegd op op werving voor goede doelen. Omdat wij daar passie voor hebben. En omdat dit een vak apart is, dat het verdient om professioneel uitgeoefend te worden.

Prijzen
Ook in de branche van callcenters bleef de kwaliteit van Christal niet onopgemerkt. In 2001, 2002 en 2006 wonnen wij de zilveren Call Center Award van de NCCA. Greetje Boxem, toen nog vestigingsmanager in Zwolle, was in 2005 Call Center Manager van het jaar. In 2003 en 2010 behaalden wij brons bij de Plantronics Telesales Team Trophy.

Zwolle
Christal is gestart vanuit Ede, en na een paar jaar is er een vestiging in Zwolle bijgekomen. Sinds 2003 is dit onze hoofdvestiging, met 37 belplekken en is Ede gesloten. Na een aantal jaren aan de Koggelaan en Noordzeelaan vertoeft te hebben, staat ons huis van verbinding nu aan de Zuiderzeelaan. 

Frank Swinkels
Per 1 januari 2015 heeft oprichter Flip van der Kolk Christal verkocht aan Frank Swinkels, en per 1 april 2015 heeft hij ook daadwerkelijk afscheid genomen van het bedrijf. Frank Swinkels werkte bij ING en was de afgelopen 8 jaar directeur van stichting Vrienden van de Hoop.
Begin 2016 voegt Christal inbound telemarketing en emailmarketing toe aan haar activiteiten. Onze droom is dat elk contactmoment waardevol is.